ישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם בהתבססות על מערכות סולאריות, מה שלא מפתיע על רקע הקידמה הטכנולוגית של המדינה מצד אחד ומזג האוויר השמשי המאפיין אותה ברוב ימות השנה מהצד האחר. משנה לשנה אנחנו מתבשרים על יותר תשתיות שהופכות להיות מבוססות על אנרגיית השמש, או לכל הפחות מתוכננות להיות כאלה בעתיד הנראה לעין.
רכבת ישראל יישרה אף היא קו עם המגמה, כך שייתכן שכבר עוד כמה שנים חלק משמעותי מהאנרגיה שהיא תשתמש בה בתחנות השונות תתבסס על המשאב הבלתי נדלה הזה.
לרתום את אנרגית השמש לחשמל סולארי
המטרה העיקרית של מערכות סולאריות, כפי שניתן בוודאי להסיק משמן, היא להמיר את האנרגיה העצומה האגורה בקרני השמש לכדי אנרגיה חשמלית. פוטנציאל האנרגיה כאן עצום בכל קנה מידה. כדי לסבר את האוזן, בשעה אחת השמש שולחת לכדור הארץ כמות אנרגיה המקבילה לכמות הנצרכת על ידי האנושות דרך החשמל בשעה אחת.
אלו הם נתונים חסרי תקדים, שמעלים את השאלה מדוע לקח זמן ארוך כל כך לרתום את האנרגיה לרשות האוכלוסייה, ומדוע לא מדובר בתהליך שכיח אפילו יותר. התשובה היא שעד לפני כמה עשורים, עלות הטכנולוגיה המאפשרת את ההמרה הזו הייתה יקרה. עם התקדמות הטכנולוגיה הפך התהליך לנגיש יותר, על אחת כמה וכמה בישראל אשר מציבה תנאים נוחים לביצוע השינוי מכל הבחינות.
רכבת ישראל יוצאת בסדרה של מכרזים להקמת מערכות סולאריות
רכבת ישראל פרסמה לאחרונה מרכז פומבי שתכליתו תכנון, הקמה ותחזוקה של מערכות סולאריות בתחנותיה. מבחינה מעשית מדובר כאן במערכות תאים פוטו וולטאים, שייצרו חשמל בצורה "ירוקה" על פי אנרגיית השמש. התכנון הוא להקים על גבי כ-40 גגות תחנות רכבת ומתחמי תפעול של הרכבת פאנלים סולריים. בשלב הראשון מתוכננת הקמה של המערכות על גבי ארבעה גגות מתחמי התפעול של הרכבת במתחמי התחזוקה בבאר שבע, חוף השמן בחיפה, לוד ומתחם הקישון. בהמשך אמור כאמור הפרויקט להתרחב לכדי עשרות גגות של תחנות רכבת בכל רחבי מדינת ישראל. דרך המערכות האלה ניתן יהיה לייצר ולמכור חשמל לחברת החשמל, תוך הגדלת הכנסות הרכבת כתוצאה מכך. התחזיות מדברות על השלמת רוב הפרויקט עוד בשנה הנוכחית (2019), עם יצירת הספק חשמלי של כ-5 מגה וואט.
המטרה העיקרית בצעד המבורך הזה של רכבת ישראל היא, ניחשתם נכון, דאגה לסביבה לצד צמצום עלויות התפעול. ההנחה היא שדרך הצריכה העצמית של החשמל, כפי שמתאפשר מהתבססות על אנרגיית השמש הזמינה, ניתן להפחית משמעותית את השימוש בחשמל ו"תופעות הלוואי" שלו, בראשן זיהום האוויר הכבד.
מי המרוויחים העיקריים מהמלך הצפוי של רכבת ישראל?
לא רק הסביבה צפויה לצאת נשכרת מהצעד הזה אלא גם הכיס של הצרכן הישראלי, שמממן בצורה עקיפה את עלויות הרכבות. על פי התחזיות, המעבר לאנרייה סולארית יכול לחסוך סכום של עד כשני מיליון שקלים בשנה. אם לוקחים בחשבון את עלויות ההשקעה בפאנלים הסולאריים ותכנית "מונה נטו" של רשות החשמל, תחזית לפיה ההשקעה תכסה את עצמה תוך פרק זמן של כשבע עד שמונה שנים היא בהחלט בגדר הסביר. ברכבת ישראל אף מכריזים על ציפיות לרווח מסוים כבר בשנה הראשונה לאחר השינוי, עקב החיסכון בעלויות החשמל והאפשרות למכור אותו לרשות הרלוונטית.
ברכבת ישראל התגאו במהלך, שצפוי להפוך אותה לאחת החברות הציבוריות החלוצות בישראל הנוקטת בייצור חשמל באנרגיה מתחדשת. "אנו מקווים כי פרויקט זה, יחד עם מהפכת חשמול המסילות המתקדם בימים אלו, יהפוך את רכבת ישראל למובילה בתחום החשמל לצריכה עצמית בישראל", סיכמו בהנהלת הרכבת.